به¬کارگیری عناصر نمایشی در خبر
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده احمد رمضانی
- استاد راهنما محمود اربابی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
خبر یکی از مهم¬ترین برنامه¬های تلویزیونی است و بخش مهمی از اعتبار و جایگاه شبکه¬های تلویزیونی مربوط به این بخش است. خبر فقط یک برنامه تلویزیونی نیست؛ بلکه در جهان ارتباطی پیچیده این روزگار، به¬عنوان بازوی موثر و کارآمد نظام¬های سیاسی و حکومت¬ها مطرح شده است. اما جدا از این نظرات سیاسی و ارتباطی خبر به¬مانند هر برنامه تلویزیونی دیگر نیازمند استفاده از ظرائف و قابلیت¬های ساخت برنامه¬سازی است. متأسفانه در شبکه¬های مختلف رسانه ملی از متدهای جدید برنامه¬سازی خبری و بخصوص عناصر نمایشی در فرآیند تولید خبر بهره لازم برده نمی¬شود. به همین سبب سهم بزرگی از عدم جذابیت و مقبولیت نزد مخاطب مربوط به نادیده انگاشتن این بخش است؛ در این پژوهش با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه-ای به این مهم پرداخته شده که علیرغم ماهیت اطلاع¬رسانیِ خبر، پیوند این ماهیت با عناصر نمایشی دخیل در تولید خبر باید به¬گونه¬ای باشد که جنبه اطلاع¬رسانی خبر را خدشه¬دار نکند. اما استفاده از عناصر نمایشی در خبر به جذابیت آن کمک شایانی می¬کند. استفاده از سبک¬های متنوع خبرنویسی در تهیه متن خبر همچون سبک تاریخی به¬همراه لید و سبک پایان شگفت¬انگیز که به تمامی از شگردهای داستان¬نویسی بهره می¬برند از جمله این روش¬هاست و نیز استفاده عناصر خبر تلویزیونی همچون تصویر، صدا، گرافیک و تدوین از شگردهای نمایشی، خبر را به برنامه¬ای جذاب و تأثیرگذار تبدیل می¬کند و در آخر استفاده از ساختار نرم¬خبر که به دو صورت داستانی و مستندگونه تهیه می¬شود و همچنین به¬کارگیری شیوه¬های نو و بدیع روایت در گزارش¬های خبری که از شیوه¬های معمول و رایج رسانه¬هاست؛ بخشی دیگر از یافته¬های این پژوهش است. باید توجه داشت که هر خبر به مثابه یک گفتمان است و بررسی عناصر خبر از منظر تحلیل گفتمانی هر یک از آنها، به درک ما از موقعیت این عناصر و کاربردشان در پرورش خبر کمک می¬کند. در این میان نظریه¬های ساختارشناسی تلویزیون و نیز برجسته¬سازی در شناخت بهتر این مقوله راهگشا هستند.
منابع مشابه
عناصر نمایشی در پردهخوانی به عنوان هنری چندرسانهای
پردهخوانی به عنوان یکی از اشکال نمایش سنتی در ایران از قابلیتهای بسیاری در بیان هنری و نمایشی برخوردار است. در مورد این شیوهی نمایشی تاکنون به ساختار و شیوههای اجرای آن در شکل سنتی خود پرداخته شده است. پرسش این پژوهش آن است که آیا با ایجاد تغییر در عناصر نمایشی پردهخوانی و امروزی کردن آنها، این شیوهی نمایشی میتواند در یکی از مهمترین اشکال هنری جهان امروز، یعنی هنر چندرسانهای مورد استفا...
متن کاملتحلیلی بر عناصر شبه زبانی در آثار نمایشی
برای ارائه تعریفی جامع از زبان دراماتیک، لازم است که عناصر و اجزای مشخص کننده نوع تئاتر مورد بررسی قرار گیرند و این مطالعه و بررسی از بدو تکوین اثر آغاز و به صحنه گذاری آن ختم میشود، زیرا مولف و آفریننده اثر با انتخاب یکی از شقوق تئاتر ناگزیر است برای آن صورت و شکلی خاص را در نظر بگیرد و عناصری را در آن مدخلیت دهد تا به تأثیر خاصی دست یابد به گونه ای که متن نمایشی بتواند در شرایط خاص تماشاگران...
متن کاملبررسی عوامل و عناصر نمایشی در تمثیلات ادبیات کهن ایران
افلاطون یکی از بزرگترین دشمنان شعر است ولیکن شاگرد او ارسطو، مولف کتاب بوطیقا، مروج و مبلغ هنر شاعری است .در نظر ارسطو، سعادت به عنوان فضیلت، غایت و هدف زندگی است. از دیدگاه وی غایت هنر، ایجاد لذت روحی و معنوی است و درک این نوع لذت موجبات رسیدن انسان به سعادت را فراهم می کند. یونانیان به درستی نقاشی را شعر صامت و شعر را نقاشی گویا می نامند. شعر روایی و نمایشی، محور مطالعه ما در این پژوهش است....
متن کاملعناصر نمایشی در پرده خوانی به عنوان هنری چندرسانه ای
پرده خوانی به عنوان یکی از اشکال نمایش سنتی در ایران از قابلیت های بسیاری در بیان هنری و نمایشی برخوردار است. در مورد این شیوه ی نمایشی تاکنون به ساختار و شیوه های اجرای آن در شکل سنتی خود پرداخته شده است. پرسش این پژوهش آن است که آیا با ایجاد تغییر در عناصر نمایشی پرده خوانی و امروزی کردن آنها، این شیوه ی نمایشی می تواند در یکی از مهم ترین اشکال هنری جهان امروز، یعنی هنر چندرسانه ای مورد استفا...
متن کاملتحلیلی بر عناصر شبه زبانی در آثار نمایشی
برای ارائه تعریفی جامع از زبان دراماتیک، لازم است که عناصر و اجزای مشخص کننده نوع تئاتر مورد بررسی قرار گیرند و این مطالعه و بررسی از بدو تکوین اثر آغاز و به صحنه گذاری آن ختم میشود، زیرا مولف و آفریننده اثر با انتخاب یکی از شقوق تئاتر ناگزیر است برای آن صورت و شکلی خاص را در نظر بگیرد و عناصری را در آن مدخلیت دهد تا به تأثیر خاصی دست یابد به گونه ای که متن نمایشی بتواند در شرایط خاص تماشاگران...
متن کاملبررسی عناصر نمایشی در هفت پیکر
نمایش یکی از گسترده ترین گونه های ادبی در جهان است،این گونه ی نمایشی به شیوه ی یونانی هیچگاه در ایران شکل نگرفت،اما نمایش در ایران در بستر دیگری به حیات ادامه داد،از جمله در آثار داستانی که ساختار و عناصر تشکیل دهنده ی آثار نمایشی را در خود جای داد؛هفت پیکر جز این گونه آثار محسوب می شود.این عناصر مشخص کننده و تمیز دهنده میان یک متن نمایشی با گونه های دیگر ادبی است لذا در بررسی هفت پیکر ما ناچار...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023